Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
Wednesday, 15 February 2012

5 tips untuk mengatasi masalah sukar tidur malam

ASSALAMUALAIKUM,..
Okei,..mesti dah baca tajuk kat atas tu kan??
haaa,..cenna??:120:ada dikalangan pmbaca ni yg ada masalah nak tdoq mlm x??
haaaa~~kalaw ada baca tips2 yg nadia nak bg ni,..
sebenaqnya terlintas dfkiran nak wat entry ni pon coz nadia jgak tergolong dalam glongan ni haa.
:face37:tokleh nak tidoq,..happasaipataww!!!
haqqu sunggohhh!!!
nak kata ada problem,,,esh xdak haiyhhh,.
tp payah nak bule tdoq,..
pnah sampai lpas oqng azan suboh baqu bule tdoq,..
x haqu lgu tu??:face33:dok pejam mata jgak nak ng tdoq,.tp dok x bule tdoq jagk,..
kot nak terlelap sat wlaupun seminit pon dak,..
haiyyyhhh!!mujoq masa tu dah habes SPM n x start qeja lg,..
skunk pon still lambat tdoq jgak,..tp dalam pukoi 2 dah bule tdoq dahh,..dalam lingkungan tu la,..0kei2,..
beletiaq panjang pulak nohh,..
haaa maiyhh baca,.:90:

:101:

Lupakan semua urusan kerja dan jangan terlalu banyak berfikir

Masalah kerja atau bisnes jangan dibawa ke bilik tidur. Anda perlu menetapkan fikiran bahawa bilik tidur hanyalah untuk tidur dan bukannya untuk memikirkan mengenai masalah lain.

:101:

Elakkan meletak TV di bilik tidur

TV akan membuatkan rasa ingin menonton apabila anda tidak dapat tidur dan ini akan menjadikan anda lebih lewat untuk tidur. Kajian juga mendapati mereka yang susah untuk tidur adalah disebabkan adanya TV di bilik tidur.

:101:

Pastikan bilik tidur anda dalam keadaan tenang, gelap, dan selesa

Anda dinasihatkan untuk menggunakan penutup telinga, menyediakan langsir, penghawa dingin atau sebagainya untuk mencipta persekitaran tidur yang ideal. Sekiranya anda mahu terjaga pada waktu tengah malam, anda dinasihat untuk membuka lampu yang lebih kecil dan malap dan bukannya dengan membiarkan lampu asal bilik anda menyala. Suhu bilik yang paling sesuai untuk anda tidur adalah sekitar 20 hingga 22 darjah celcius.

:101:

Elakkan tidur siang

Tidur pada siang hari hanya akan membuatkan keadaan menjadi lebih buruk jika anda biasanya memiliki masalah tidur. Sekiranya anda mahu tidur pada siang hari, anda dinasihat untuk menetapkan dalam masa yang pendek iaitu sekitar 15 hingga ke 30 minit sahaja.

:101:

Baca doa sebelum tidur

Sebagai seorang muslim berwudhuklah sebelum tidur.

“Apabila kamu akan mendatangi tempat tidur, berwudhuklah sebagaimana kamu berwudhuk untuk solat.” (Riwayat Bukhari)

“Apabila kamu hendak tidur berwudhuklah dahulu sebagaimana kamu mahu solat, kemudian baringlah di sebelah kanan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Anda boleh juga berzikir, membaca 3 qul dan ayat kursi untuk mengelakkan gangguan syaitan.

Ini pula doa jika anda susah tidur malam.

” Allahumma Ghaa Ratinnujum, Wahada Atil ‘Uyuun, Wa Anta Hayyu Qayyum, Ya Hayyu, Ya Qayyum, Anim ‘Ainayya Wa Ahdi Laili ”

Maksudnya: “Ya Allah, telah malap bintang-bintang, dan telah tenang mata-mata manusia, dan Engkau Maha Berkuasa. Wahai yang Maha Berkuasa, lelapkanlah mataku dan tenangkanlah malamku ini.” Hadith Riwayat At Tabrani & Ibnu Sunni

:128:

haaa~~ dah baca dah??habes dah??okei gud!!thanks krana sudi mmbaca,..

byee..

2 comments:

Princess Syazliyana said...

thanks.. sy memey slalu berjaga mlm.. semlm pon sme.. smpai kul 4.30 pgi online agy.. heee

syahidatul nadiah said...

haa'a ann,..slalu tjga mlm,..kalaw dah jaga tu nak tdoq pulak ssah dahh