Click Here For Free Blog Templates!!!
Blogaholic Designs
Tuesday, 21 February 2012

pantang dan larang :)



assalamualaikum:125:orite,..
haqi ni nak bwt cita pasai
PANTANG LARANG ORANG MELAYU
ni hat dulu2 la,.
tradisioanal pnya mehh,..
hahaha,.tp x taw la oqng zaman skrang ada ikut ka dak lg xtaw la pantang larang ni,..
mungkin ada lg kot,..tp x ramai,..:face44:ok nak taw apa pantang larang tu,..baca keyhh!

:63:jangan memukul,mencedera,atau mendera binatang,..
-->dikuatiri anak yg akan dilahirkan akan mngalami kecacatan

:63:jangan melihat gerhana bulan
-->dikuatiri anak yg bakal dilahirkan itu bermata juling

:63:ibu yg hamil tidak boleh melalui dibawah ampaian
-->dikautiri anak akan gagap

:63:dilarang (orang lelaki) kencing atas busut
-->dikatakan akan buruk kemaluan

:63:jangan duduk diatas bantal
-->dipercayai boleh menimbulkan bisul

:63:jangan bergendang dalam rumah
-->nanti harta habis dicuri oleh orang

:63:jangan menjahit bata waktu senja
-->nanti mata akan buta

:63:kalau makan nasi kena habiskan
-->jika tidak nasi akan menangis

:63:anak dara jgn menyanyi dalam dapur
-->nanti kawin dengan orang tua


:103:haaa,..banyak ni dulu cukop la kot noh,..
hahaha
hat ni pon xtaw lah btul ka dak,..:face50:nadia pon bukan oqng zaman dulu2 lg dah,..
heee~~lgi pon bukan oqng toa2 lg,,.
baqu habez SPM nahh,..
x bnyak lagi pngetahuan pasai benda2 ni semua,..:face19:akei papai,..

"renung2kan dan bersama kita berubah kearah kebaikan "
assalamualaikum

11 comments:

iqin said...

haha.. pandai betul org melayu dulu dulu nih.
banyak pulak pantang larangnya~~
i dah follow..
tak reti nak guna shoutbox tu,

:)

syahidatul nadiah said...

haa ok xpa iqin,..10s kommen,.dah folo iqin jgak ;)

Nur Syazana Mohammed Sani said...

banyak nau pantang larang . tapi zana tak caye sangat . huhu

entry baru --> http://syazanasani.com/lagi-ciplak-menciplak/

[PCL] said...

ada pengajaran dan utk mendidik cara berkias..tp skrg ni bebudak tak mkn saman semua tuh..

syahidatul nadiah said...

betul tuh PCL

faradiyana mutussin said...

kat sabah kdang2 still pkai g smua adat2 tue..kadang2 pkir yng dorang tue kolot gk..hehehe..

syahidatul nadiah said...

hahaha,,.. kolot ek??
hahahha :))

^^eKaTiKaH^^ said...

haha..kadang2 terfikir jugak. org melayu dulu2 saje bt pantang larang mcm nie sebab takut kite buat yg bukan2.. kalau ade pantang larang nie, mungkin lebih berhati2 lepas nie.. Hee :)

syahidatul nadiah said...

mungkin jgak la,.hee~~ :)

Cik Suriz said...

tengah duduk atas bantal.. alamak

syahidatul nadiah said...

hahaha..habes laa,..
huhuu ;p